03 јул 2017

Zlatarska hiperbola

Kada su jednog Zlatarca pitali 
- koliko ima od Nove Varoši do Beograda? 
On je odgvorio:
 -240 km. Kad su ga, podsmeha radi, odmah posle pitali: 
- koliko ima od Beograda do Nove Varoši ?
On je odgovorio - 340!
Oba puta je bio u pravu.
Pitanje su mu postavili iskusni novinari, a ogovor su dobili neiskusni  koji na fakultetu nisu učili Zlatarsku hiperbolu. Nisu učili jer nisu našli definiciju, a definiciju nisu našli  jer  su svi ozbiljni odustajali. Da bi im ovaj Novovarošanin,  genetski poznavalac zlatarske hiperbole, pomogao da razumeju on je njih pitao:
-koliko ima od ponedeljka do srede?
Kada je dobio odgvor, pitao ih je: 
-koliko ima od srede do ponedeljka?

Najbolji dokaz da koristite zlatarsku hiperbolu je kada isti događaj ispričate više puta, pa dobijete pitanje 
- e `leba ti kaži, koja je od tih verzija  tačna? 
Još samo jedna stvar je potrebna, a to je da su sve različite priče o istom dogadjaju istinite.  Ljudi nikako da shvate da i priča ima pravo na svoj život.
-Prošli put si drugačije pričao.
-Pa, prošli put je drugačije i bilo.
Nisam stručan da dam definiciju, ali evo mog odgvora na ovako dobijeno pitanje.
Da li ste ikada nekom rekli: 
-Nisam te video sto godina.
 Ako tog istog čoveka vidiš posle 10 godina nije neophodno da mu kažeš nisam te video 110 godina.
Dovoljno je opeta da ponoviš: 
-Nisam te video sto godina.
Jer je ionako onih prvih sto godina trajalo tačno petnaest.
Dakle, nije u pitanju matematičko zaokruživanje,  niti bilo koja racio tehnika.

Meni se desilo da čujem pitanje
-šta će od tebe biti, ni za šta te Bog nije dao?
Pitanje stiglo od osobe koja me toliko volela da ljubav nije morala da pakuje u nikakve izražajne forme i psihološke slagalice. Morao sam poći od toga da je ta osoba iskrena. 
Medjutim, druga osoba mi je rekla:
- Bog je svima dao telente.
Znao sam da je i ta osoba iskrena i da je u pravu. Tu nedoumicu roditeljskog vaspitavanja zlatarska hiperbola rešava veoma jednostavno. Dakle, Bog je morao da stvori celu novu tehnologiju kako bi se i moj talenat otkrio.  Ko u ovo ne veruje on ne može ni da razume. To jest, jedino zlatarska hiperbola ima mogućnosta da proglasi tačnim dve potupuno suprotne stvari. Nekad je potrebno strpljenje, nekada vera, nekad sreća, a obično je potreban samo neko sa strane ko će tome da se obraduje. Potrebno je da se nadaš da je drugima bilo od pomoći to što se i sam znao obradovati njihovim ispunjenim očekivanjima.
Zlatarsku hiperbolu znaju da zloupotrebe i koriste je za bezočne laži, preterivanja, izokretanje činjenica na svoju korist, ismavanje...  Nekada ljudi i fanataziraju. Najbolji način da se nekom ukaže da fantazira je da mu kažeš
- Aj, ne fantaziraj!
Ako to čuješ, onda ili to nije zlatarska hiperbola ili još nisi našao adekvatnog poznavoaca stilskih figura.
Da pokušam da preciziram šta je zlatarska hiperbola - toliko očita laž u službi vernog prikazivanja istine.
Ako ja kažem da je na proslavi  25 godina mature meni  bilo toliko dobro da mi se i telefon sam od sebe napunio  to je zlatarska hiperbola, jer se to stvarno i desilo. 
PS
U opisu zlatarske hiperbole morao sam da upotrebim jednu i samo jednu laž, a to je da je se pitanje iz prvog dijaloga nije odnosilo na Novu Varoš. Odnosilo se na Užice, ali Ercovi već imaju svoje mesto u narodnoj baštini, a ipak su samo jedna podverzija ljudi koji vekovima koriste zlatarsku hiperbolu. Da je pitanje bilo vezano za Zlatar, odgovor bi bio skroz drugačiji i priča bi imala svoju još istinitiju verziju da prosečan van Zlatarac ne bi ni poverovao. Zlatarac je već toliko puta čuo  tu svaki put različitu priču da bih ja sada došao u situaciju da je opet ponovim. Na kraju krajeva, zvala bi se Zlatiborska hiperbola, a ne ZLATARSKA.




Нема коментара:

Постави коментар

Братоубилачки мир

Нема тог великог рата док се Срби не лате оружја и међусобно не поубијају. Једино добро у тој погибли je  што је један део увек победник.  М...